Supernatural: Karakterskabelse

Sidst jeg skrev, havde vi taget os et kig på verdensopbygningen i min kommende FATE-Supernatural-kampagne. Denne gang er det tid til at kigge mere på karakterskabelsen. Til sidst vil jeg se mere på, hvordan karakterskabelsen også har været med til at skabe en stor del af verdenen.

Elvira og Scarletts barndom
Normalt starter man i FATE med at skrive karakterernes High Concept, som er det, der er kendetegnene for karakteren – det, folk vil beskrive personen som (“Sam? Du ved, Jægeren der er afhængig af dæmonblod?” for at tage et eksempel fra en tidligere sæson).

Det var svært for spillerne at finde på deres High Concept i denne sammenhæng, fordi vi ligesom allerede havde bestemt at de kommer fra Overformynderiet. Derfor valgte vi i stedet at fokusere på deres baggrunde først – hvilket passer mig fint, for folks baggrunde er noget af det vigtigste i FATE. Jeg beder spillerne fortælle om deres første møde med Det Overnaturlige.

Cecilie spiller Scarlett Jørgensen, som blev adopteret af Overformynderiets direktør, Hr. Jørgensen, da hendes forældre blev slået ihjel af noget mørkt og farligt. Scarlett blev fundet i en salt-indrammet kravlegård…

Kamilla spiller Elvira Sandstrøm, hvis forældre var agenter for Overformynderiet. Et monster brød ind i familiens hjem, og dræbte begge hendes forældre, hvorefter Overformynderiet tog sig af hendes opvækst.

34173

Den første mission
FATE bruger som sagt din fortid som et vigtigt element af karakterskabelsen. Normalt kører “historien” rundt, og man bygger altså videre på historien. Da spillet her kun har to spillere, og man skal køre rundt to gange, vælger jeg at ændre lidt i netop det element.

Første stykke baggrund er helt isoleret: Fortæl mig om det første møde, du havde med det overnaturlige. De to næste hænger sammen: Fortæl mig om din første mission for Overformynderiet. Dernæst bytter de historier, og skal nu fortælle, hvordan de var indblandet i den andens første mission.

Elviras første mission var en undercover mission på Tårnby Gymnasium, hvor en gruppe vampyrer forsøgte sig med blodmagi – noget med 13 jomfruer, der skulle ofres 13 dage i træk og et spædband der var født den 13. klokken 13:13. Scarlett hjalp Elvira med at fremskaffe netop den blanding af salt og hvidløg, som svækkede vampyrerne nok til, at Elvira kunne bekæmpe dem.

Scarletts første mission foregik på en skole, hvor hun skulle undersøge hvorfor en Poltergeist angreb skolens børn. Det viste sig, at en tidligere elev var død pga. mobning, og de skyldige havde gemt liget under teaterscenen. Elvira var elev på skolen, og havde bragt sagen for Overformynderiets ører, og skabte nemmere adgang til skolens elever.

Din baggrund fortæller meget om dig
For hvert element af baggrundshistorien, får hver karakter et aspekt – deres “superevner”, som gør at de må bryde lidt med fiktionen (og som jeg, som spilleder må bruge til at trække dem i en retning, de måske ikke havde forudset).

Scarlett ender med Jeg vil vide det hele (som reference til at hun vil vide, hvorfor hendes forældre skulle dø), Ting er ikke altid som de ser ud (som reference til poltergeisten, der viste sig selv at være offer) og Altid beredt (som reference til, at hun er god til at skaffe liiige den ting, som der skal bruges, når man er på jagt efter det overnaturlige).

Elvira ender med Dedikeret til sagen (som reference til at hun kommer fra en familie af agenter, og skylder Overformynderiet meget), Tænker på fødderne (som reference til sagen med vampyrerne, der var fyldt med hæsblæsende action) og Who’ you gonna call? (som reference til at hun spurgte Scarlett om hjælp i sagen med vampyrerne).

Super06

De sidste par detaljer
Der er kun ganske få detaljer tilbage, før vi har nogle karakterer, der er klar til rollespil. De skal hver især vælge, hvor dygtige de er til en længere række evner, og vælge nogle stunts (som er nogle gratis evner, de har, til at omgås nogle af reglerne). Det vigtigste er dog deres High Concept – og deres trouble.

Vi kæmpede lidt med begge dele. High Concept giver meget god mening i kampagner, hvor man kommer fra forskellige baggrunde; eksempelvis er Troldmand fra den Hemmelige By klart forskellig fra Barbaren fra Hinterlandets sletter. Men når begge spiller agenter fra Overformynderiet, dukkede der et stop op ved deres High Concept.

Efter noget snak frem og tilbage nåede vi dog frem til Kompetent agent med ambitioner som High Concept til Elvira og Vellæst agent med noget at bevise til Scarlett.

Trouble er den ting, der tit får karaktererne i problemer. Det kan være mange ting, lige fra et fysisk problem (Afhængig af Dæmonblod) til det mere flyvske (Oooh! Shiny!). Scarlett endte med at hun har traumatiske Flashbacks til de grumme ting, der er sket for hende – og Elvira er ikke helt på plads, men ender nok et sted mellem Forbandet af X og Anger Issues.

Hvorfor jeg elsker FATEs verdensopbygning og karakterskabelse
FATE har nogle helt igennem geniale tilgange til karakterskabelse og verdensopbygning. Da vi begyndte at bygge verdenen sammen, kom der nogle idéer frem, jeg på ingen måde selv var nået frem til – og andre, jeg selv skubbede i den retning, jeg havde lyst til at se fiktionen gå.

Den fælles verdensopbygning giver os alle et lod i den verden, vi nu skal til at spille i. Eftersom Cecilie har skabt Rockerne i Hvidovre, er det på en måde hendes skabning, jeg begynder at lege med. Og når Kamilla har sagt at Christiania er et fristed for alle, giver det hende en magt over fiktionen, hun ikke havde haft i en kampagne, hvor jeg selv har stået for hele verdensopbygningen.

49e72e46c4b82

Under karakterskabelsen begynder der også at ske noget interessant: Fordi begge spillere har valgt, at deres karakterer mistede deres forældre som børn, og derefter er opvokset i Overformynderiet, fortæller det os noget meget vigtigt om Overformynderiet: Nemlig at det har en tendens til at tage efterladte børn, og oplære dem i at jage Det Overnaturlige. Det skaber en vigtig del af verdenen, og gør pludselig Overformynderiet til en størrelse, jeg faktisk ikke selv er herre over – og ikke er sikker på jeg reelt synes er et rart sted.

Udgivet af

brichs

Bare en glad nørd

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s