7 oneshot scenarier jeg godt kunne tænke mig at spille

Der er gået kampagne-snak på de danske rollespilsblogs. Jeg var selv med i legen med min snak om 7 kampagner, jeg gerne vil spille – og nu er tiden inde til at kigge på 7 oneshot scenarier, jeg gerne vil spille. Et oneshot er, for mig, en enkelt historie, med en klart defineret start og slutning, og som kan spilles over 1-2 rollespilssessioner af 4-6 timer; hvis der er meget hyggesnak 3 sessioner. For hvert af de syv scenarier, vil jeg komme med et oplæg til historien. Derefter vil jeg nævne hvor mange spillere jeg kunne forestille mig den skulle spilles med og i hvilket system jeg ville køre det.

Denne liste vil nok være præget af flere hjemmebryggede systemer end listen over kampagner, og flere af scenarierne er inspireret af tidligere ting, jeg har spillet.

Low-level Shadowrun

Min første oplevelse med Shadowrun var et scenarie, hvor vi spillede sikkerhedsvagter i et firma, der pludselig blev overrendt af Shadowrunners. Det gav en fantastisk følelse af at være ude at svømme, hvor jeg ikke kunne bunde, og det virkelig en succes at overleve scenariet.

Det har givet mig en idé til at lave et Shadowrun scenarie, hvor alle spillerne er bandemedlemmer – de har måske en lille smule (dårligt) cyberwear, men ellers er de ganske almindelige folk (trolde, orker, etc. tæller her med som “folk”). De er hyret til en mission – måske har de endda en drøm om selv at blive store, stærke runners en dag? Uanset hvad er de altså ude i den dybe ende af svømmepølen, og de har glemt deres badevinger.

shadowrun-story

Det faktum, at alle er low-powered giver mig også meget mindre hovedpine, end tanken om at køre Shadowrun normalt ville. Jeg vil kunne afholde Astral-planet, Matrix-hacking og Decking (som alle har meget komplekse underregler), og i stedet kunne vælge hvilke dele af systemet, jeg selv ville gide spille.

Antal spillere: 3-6 (jo flere spillere, så mere simple bliver deres karaktere)
System: Shadowrun 4th/anniversary edition (Jeg har 5th, men har ikke selv spillet det endnu).

Urban Explorers

Rollespils-systemet Dread er et system, jeg længe har haft lyst til at køre en historie i. Dread er et system til gyser-scenarier, hvor skill-checks bliver klaret ved at trække brikker fra et klodsmajor-tårn. Når tårnet vælter – så dør din karakter. Så enkelt er det stort set at forklare, og derfor virker systemet for mig som et skønt pick-up rollespil, der kan bruges til at simulere nærmest enhver genre, du kan forestille dig gys i; Science-fiction, slasher, spøgelseshitorier, monstre…ja, alt, du kan forestille dig.

Hill_60_illowra_battery_port_kembla

Den historie, jeg har kogt sammen, handler om en flok Urban Explorers, som er taget ud i et fabriksdistrikt i udkanten af København…lad os bare sige Nordhavn. Den økonomiske situation i landet har lukket mange af de store fabrikker, der lå her tidligere, og derfor er det prima Urban Exploration-bytte. Armeret med kameraer, koben og klatreudstyr trænger karaktererne dybt ind i en fabrik. Men da de trænger ind gennem den tunge ståldør, smækker den i bag dem, og de kan ikke få den op igen. Og herinde i hjertet af bygningen, hører de pludselig lyden af fodspor…og der ligger døde dyr alle vegne.

Antal spillere: 3-4
System: Dread

Dødbringende Vinger: Director’s Cut/Dødbringende Vinger 2

Stork Norris'Dødbringende Vinger er det scenarie, som Kamilla og jeg havde med på Fastaval i år. Når der skal afleveres unger til storkenes naturlige fjender, er det ikke hvem som helst, der kan træde til. Det er derfor vi har elitenheden S.T.O.R.K. som Dødringende Vinger handler om. Det er 80’er action med high-fives og one-liners, men desværre var scenariet ikke alt, det kunne være.

Derfor har Kamilla og jeg planer om enten at omskrive scenariet (som et remake) – eller slet og ret lave en 2’er (som denne gang handler om bandekrig mellem vilde katte og hunde i en amerikansk storby). Vi fik rigtig god feedback fra Otto-dommerne, og har masser at arbejde med – både historie- og balance-mæssigt.

Antal spillere: 4
System: Dødbringende Vinger-systemet (som er et hack af brætspillet Dungeon Fighter og Kristian Bach Petersens system fra Kontrolministeriet-rollespillene)

Bornholmeruret, der gik i stå

Jeg har før skrevet om Bornholmeruret, der gik i stå her på bloggen. Kort fortalt er det en spøgelseshistorie om en familie i provinsen. Forældrenes forhold er i forfald, storesøster er for nyligt flyttet hjemmefra og er splittet mellem hendes nye frihed og følelsen af at hun svigter Lillebror, som flygter mere og mere ind i sin egen fantasiverden.

Unavngiven

Det er her, at Mor begynder at lægge mærke til at alt ikke er, som det bør være. Bornholmeruret går i stå hver dag, på samme tid – det tidspunkt, Mors bedste veninde døde. Far begynder at se folk, der går rundt ude i haven – men når han går derud, er der ingen. Da Lillebror har sin nye kæreste med hjem, begynder der får alvor at ske ting og sager.

Er der mere, mellem himmel og jord, end den lille familie oprindeligt har troet? Eller er det i virkeligheden Mor, som forestiller sig ting, og Lillebrors overaktive fantasi, er hjælper det hele på vej?

Antal spillere: 4
System: Absolut ingen anelse endnu. Nok et hjemmelavet.

“Bunkeren 2”

På Fastaval i år skrev jeg også et såkaldt Nano-scenarie – et rollespil, der har alle sine informationer på et postkort – til antologien “Fortællinger fra Fem Faldne Riger” . Mit scenarie hed Bunkeren, og handlede om en flok arkæologer, som vendte tilbage til jorden efter den er gået under. De finder en bunker, og skiftes til at digte flashbacks til tiden før jorden gik under. Her skriver de sammen historien om jordens undergang.

Bunker

Min idé til et scenarie er, at arbejde videre med idéen – give hver spiller en karakter, og på forhånd have mysteriet om, hvad der skete i fortiden klar. Jeg vil stadig gerne bibeholde flashback-scenerne, men vil give dem noget mere struktur. Der er noget arbejde i at undersøge jorden, og hvad der er sket, som jeg er sikker på vil være sjovt at rollespille.

Antal spillere: 3-5
System: FATE Accellerated tror jeg vil fungere fint her. Ellers kan World of Darkness’ storytellersystem også bruges.

The End of the World – Zombie Apocalypse

Fantasy Flight Games har udgivet et rollespil om jordens undergang. Spillet hedder The End of the World – Zombie Apocalypse, og er første i en serie på (mindst) fire bøger, der alle handler om jordens undergang, men af forskellige årsager. Spil-seriens smarte idé er, at alle skal spille sig selv. Det første man gør er altså at bygge sig selv i følge spillets regler, og når det er gjort, skal de andre spillere så stemme på, om du har overvurderet dig selv (så får du et dårligt karaktertræk i spillet) eller om du har undervurderet dig selv (hvor du så får en positivt karaktertræk i spillet).

End-of-the-World-header

Min scenarie-idé er så ekstremt original, at du næsten ikke forstår det: Alle karaktererne mødes til rollespil, da en zombie pludselig braser gennem døren og spiser spilleder (mig). Nu skal spillerne finde i sikkerhed – men hvad er sikkert, hvordan kommer du derhen, og hvordan forsvarer du dig selv?

Jeg tror at det her scenarie kommer til at tage tre spilgange: En til at bygge karakterer, og to til at spille. Det vil være et af de scenarier, hvor spillerne har rigtig meget frihed til at tage den vej, de vil. Derfor vil jeg mere bruge plug-n-play scener, som kan proppes ind, når det passer.

Antal spillere: 3-5
System: The End of the World

8-Bit Action!

Det sidste scenarie, jeg har lyst til at køre, er et action-scenarie. Baggrunden for min idé kræver noget forklaring, så hold fast: Jeg lytter på podcasten Rachel & Miles X-plain The X-Men, som handler om X-Men. I et nyligt afsnit spillede de et rollespil, som var første afsnit af sæson 6 af den gamle X-Men tegnefilm (som fik 5 sæsoner). De brugte en modificeret udgave af Marvel Super Heroes Adventure Game, som jeg har lyst til at hacke og bruge til noget selv. Før jeg knokler alt for meget videre på idéen (som sikert bliver et con-scenarie, hvis jeg får min vilje), bliver jeg nødt til at vide om mit hack virker – og det er derfor, jeg vil køre et oneshot-scenarie for at teste systemet.

8bitstyleslide1_Slide

Jeg har tænkt mig at køre et rollespil om computerspil – inspireret af TRON, Wreck-It Ralph og FATE-spillet Save Game (som jeg ikke har læst). Spillerne er alle computer-spils karakterer, som har deres egne styrke og svagheder, og som skal samarbejde for at redde internettet/deres verden fra en udefrakommende trussel.

Antal spillere: 3-5
System: Mit Marvel Super Heroes Adventure Game hack

Det var det…

…7 oneshot scenarier, jeg gerne vil spille. Fælles for dem alle kræver det, at jeg finder en gruppe, der er frisk på at spille med mig, og (for nogle af dem) at jeg får taget mig sammen til at skrive dem færdigt. Specielt brænder jeg for at få prøvet Dread og The End of the World-systemerne, og jeg ved med sikkerhed at Kamilla og jeg får gjort noget ved Dødbringende Vinger. Nok ikke i år, men om to-tre år er der mere Dødbringende Vinger ude i verden.

Hvad med dig? Er der et eller flere af disse oneshots, du kunne tænke dig at spille? Hvilke oneshots vil du gerne selv køre?

Reklamer

Udgivet af

brichs

Bare en glad nørd

4 thoughts on “7 oneshot scenarier jeg godt kunne tænke mig at spille”

    1. Dread-scenariet er et, jeg stort set har skrevet færdigt (IN MY MIIIND), så måske vi skal finde et par spillere mere og bare få det gjort en dag, Oliver?

      Like

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s