Every story must have a beginning… [Oprør i Mutiara Gondok 1]

Den gode Elias har for nyligt inviteret til en omgang rollespil i systemet Exalted, hvor han har fået fingrene i den nyligt udgivne 3rd edition. 

Som en person, der er glad for White Wolf, synes jeg det lyder super interessant at prøve deres “mytiske fortid” – og jeg var derfor på! Da vi gik i gang med at spille fik jeg den tvivlsomme ære at være ham, som skriver notater – og jeg besluttede hurtigt, at med den ære fulgte også retten til at blogge om kampagnen. 

Så…lad os komme i gang!

Lidt om karaktererne og byen

Før vi kaster os over første spilgang, vil jeg kort lige løbe vores karakterer igennem. 

Første karakter er måske en  snyder; jeg tænker naturligvis på Mutiara Gondok, som er byen vi spiller i. Tillad mig at stjæle fra Elias’ beskrivelse af byen: 

Mutiara Gondok (…) er en pulserende handelsby, hvor skibe fra alle kanter lægger til for at udveksle varer – krydderier, ædelstene, metaller, lakskåle, porcelæn, våben og slaver. Et vidunder af en bro fra den første alder forbinder byen med fastlandet, og varer af alle slags strømmer til fra byens opland.

Byen har i mere end hundrede år været et sted, hvor adelige fra Imperiet kommer for at nyde et liv i luksus og komfort. Det gælder ikke mindst de, der vil nyde laster som Imperiets øvrighed ikke ville billige.

Hvad vi aftalte før spillet gik i gang er også, at oprørets gløder ulmer under byen – heraf kampagnens navn Oprør i Mutiara Gondok.

Ole spiller Phra, en snigmorder. Hans baggrund kender vi ikke så meget til, men vi lærte hurtigt at han ikke bryder sig om systemer – og specielt ikke det laug-system, vi har i Mutiara Gondok. 

Nis spiller Arthit – en handelsmand og  smugler (baseret på Lando fra Star Wars), som ud fra sit handelsemperie/smuglerhaven Muskathallen hjælper smuglere og andet skidtfolk med at få kontakt til hinanden. Vi antager, at det er herfra, vores karakterer kender hinanden. 

Til sidst har vi mig. Jeg spiller Murasa, leder af tyvebanden “Det Brudte Løfte”. Hun er baseret på en blanding af Rey fra Star Wars og Disneys Aladdin. 

Alle tre karakterer er Solar Exalted – altså har de fået specielle evner af Sol-Guden, og har en Skæbne (TM).

Og vi er i gang!

Vi starter vores første spilgang i Muskathallen – Arthits “Smugkro”. Lokaliseret i et gammelt pakhus, som er omdannet til lager, mødelokaler og værelser.

En hurtig skitse af Muskathallen
Charoen, en lakajer for en af de rige i Mutiara Gondok (antager vi – han er lidt mystisk), ankommer for at snakke med Arthit. Efter de obligatoriske høfligheder er udvekslet, kommer Charoen frem til det egentlige formål med sit visit: 10 store kasser skal afhentes fra et skib, og opbevares i Muskathallen.

Meanwhile, et stykke væk, på Proviant-markedet, går Murasa rundt med to andre medlemmer fra det Brudte Løfte: Ørnen og Firfinger. De er på jagt efter et offer med en lidt for stor pengepung, som de kan hjælpe af med hendes (eller hans) tunge byrde. 

Vagterne, der også er på markedet, får øje på to skummet udseende folk, som går rundt med en kiste. De skumle folk ser, at vagterne ser dem, og smider kisten fra sig – og løber væk. Murasa snupper kisten, og åbner den i en mørk gyde. I kisten ligger en ung pige, klædt i fine klæder!

Murasa tager pigen med til Arthit, da han kender folk i de finere kredse af byen. Arthit genkender ikke pigen, men får dog øje på at hun er…gravid!

Samtidigt møder vi for første gang vores sidste hovedrolle – Phra, som står på hovedgaden, og venter på at kunne komme videre i sin færd. En procession spærrer vejen. Det er Fyrsten, Watanah, som fejrer at han skal giftes med Ouimon (den mest ja-glade Pokémon).

Da processionen er væk, og Phra kan komme videre, hører han noget pusle på et tag; en NINJA (nej…), som følger efter en håndværker-agtig type. Typen går ned af en gyde, da han bliver overfaldet af en større flok banditter. 

En mørk gyde i Mutiara Gondok…

Det viser ud fra kontekst, at Typen er uautoriseret håndværker – skomager, for at være præcis – og at banditterne kommer fra Skomagerlauget. Banditterne stjæler Typens  værktøjer, og går væk derfra. Men Phra følger efter!

Phra forsøger at få banditterne til at aflevere værktøjet tilbage – eller om ikke andet betale for det. Her møder vi første undersystem i Exalted, hvor det viser sig at denne type konfrontation nærmest er en form for kamp. Det lykkedes ikke Phra at få  overhånden, og han lader derfor banditterne gå. Han ser dem gå ind i et hus, som ikke tilhører lauget, men i stedet en højtstående skomager…så måske banditterne ikke er på officielt laug-business?

Tilbage hos Arthit og Murasa har Arthit tilkaldt en  apoteker,for at prøve at vække den sovende pige. Det lykkedes ham ikke, og vores to helte undersøger hende i mellemtiden lidt nærmere. 

De lægger mærke til, at hendes smykker har markante  kendetegn, der peger mod hoffet. Arthit og Murasa snakker sammen, og når frem til at den gravide pige fra hoffet måske har noget med den nyligt forlovede fyrste at gøre…?

Vi vender tilbage til Phra, som er nået hjem til hans nuværende  bopæl: Yomis Pensionat. Phra bor ikke samme sted for lang tid af gangen, og flytter ofte rundt. 

Han modtager et brev fra en adelig, som er en tidligere klient. Chatoum, som klienten hedder, har en opgave: en ung pige fra hoffet har gjort sig uheldigt bemærket, og skal skaffes af vejen. Hun hedder Netra, har været tilknyttet Fyrstemoderens del af hoffet, og er nu forsvundet. Netra er – efter sigende – en trussel mod byen.

Og med linjerne kridtet op, er første session afsluttet. Vi skal snart spille igen, og jeg glæder mig til at se, hvor Elias bringer kampagnen hen.

Advertisement

Udgivet af

brichs

Bare en glad nørd

6 kommentarer til “Every story must have a beginning… [Oprør i Mutiara Gondok 1]”

  1. Ser frem til at læse mere, især jeres tanker om selve spillet.
    Ex3 er lidt en spøjs størrelse. Meget crunchy på nogen steder, meget lidt på andre.

    Kører personligt to kampagner med det, en fylder snart et helt år. Dog er jeg overbevist om at spillet kræver mange, mange ekstra dimser for at få til at køre flydende.

    Like

    1. Jeg glæder mig i hvert tilfælde til at få systemet lidt mere ind under huden. En del af det sidder (Fordi flere af os har prøvet andre White Wolf/Onyx Path systemer), mens andre ting driller lidt.

      Og alle…de…systemer. Suk!

      Like

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s