13. december – Time [Julekalender]

I dag har jeg fået hjælp af den gode Elias, som også har en idé til en af de 24 evner fra rollespil, jeg godt gad have i den virkelige verden og hvad jeg ville bruge dem til (bedre navn pending). Elias kører sin egen julekalender, Fantastic Tales and Why To Tell Them – læs med ovre på hans blog, hvor du bl.a. kan læse om alt fra Conan til Danmarks største forræder!

Og så er det vidst på tide at give ordet videre til Elias…

magelogo

Da Peter spurgte mig, om jeg ville skrive et indlæg til ham, spurgte han mig specifikt, om jeg ville skrive om noget fra Mage: the Ascension (eller Ars Magica, men jeg ved næsten ikke noget om Ars). Og så græmmedes jeg lidt.

Ikke fordi jeg ikke kan finde noget fra Mage at skrive om. Tvært imod. Problemet er snarere, HVAD fra Mage jeg helst ville have i min dagligdag. I Mage har man dots i forskellige “spheres”, der giver magt over et bestemt aspekt af virkeligheden.

Så hvilken sphere ville jeg helst have – og hvor mange dots? Matter, så jeg kan skabe ting jeg skal bruge? Forces, så jeg kan manipulere kræfter omkring mig? Entropy, så jeg kan påvirke skæbne og tilfældighed? Mulighederne er enorme.

timeTil sidst var der alligevel én ting, der hævede sig over de andre som en ting, der helt konkret ville være rart at have i mit daglige liv: Time, dot 3 – “Time contraction or dilation”.

Hvor er der dog mange situationer, hvor det ville være rart at kunne manipulere lidt med tidens hastighed. Toget går om to minutter, og det tager dig fire at gå derned? Intet problem! Du sænker da bare tiden til den kvarte hastighed, og tuller afsted i dit eget tempo.

Har du en deadline, eller bare ikke nok timer i døgnet til at nå at skrive din julekalenderblog? Luk dig inde i en lille boble af hurtig tid, og pludselig kan døgnet sagtens have 25 timer!

Den omvendte kan også være praktisk. Er du fanget i et fyldt, forsinket juletog, og skal være der i fire timer endnu? Sænk din hastighed, og så føles det som om det tager den halve tid! Eller hvis der er kø til toilettet og din blære er ved at sprænges. Eller når du står på en tom station klokken fem om morgenen en kold januarmorgen og venter på det første tog hjem.

Det kunne også være praktisk at kunne manipulere andre tings tid. Er dine gæster forsinkede, men din pragtmiddag skal ud nu? Sænk dens tid, så når den ikke at blive trist og lunken, inden du skal spise. Eller vil kartoflerne ikke blive møre i tide? Speed dem op en lille smule, så går det nok! Kom du pludselig i tanke om, at du vil lave engelsk Christmas Pudding, men du har ikke lige et par måneder til at lave den? Nu kan den hvile i måneder på en enkelt nat!

I det hele taget er mulighederne endeløse! Og kun med brug af et bestemt dot i en bestemt sphere!

Og så er Peter tilbage igen. Time lyder som en helt igennem genial evne, jeg klart tager med mig. Hvad siger du? Har Elias valgt den rigtige evne til mig? Giv lyd et-eller-andet sted på nettet. Jeg er tilbage i morgen med endnu en af de 24 evner fra rollespil, jeg godt gad have i den virkelige verden og hvad jeg ville bruge dem til (bedre navn pending).

Udgivet af

brichs

Bare en glad nørd

Skriv et svar

