7 Kampagner jeg godt kunne tænke mig at spille

Den anden dag skrev Johannes et blogindlæg om syv (og en halv) rollespilskampagner, han har lyst til at spille. I samme ombæring kom han med udfordring ovre i Facebook-gruppen RPGForum.dk: “Hvilke syv kampagner kunne du godt tænke dig at spille?” Jeg tænkte kort over det, og har selv mine bud på syv kampagner, jeg godt kunne tænke mig at spille. For mig behøver en kampagne ikke nødvendigvis være specielt lang, men er alt der er længere end 2 sessioner (det, jeg kaldet for et one/two shot).

For hver af de syv kampagner, vil jeg komme med et oplæg til kampagnen. Derefter vil jeg nævne hvor mange spillere jeg kunne forestille mig den skulle spilles med, hvor lang, jeg tror den vil være i sessioner (en session er på 4-5 timer) og i hvilket system jeg ville køre den. Der vil være to primære grupperinger: Enten har jeg en idé til en fed historie, og har valgt system ud fra det, eller også har jeg et system, jeg gerne vil teste, som jeg har fundet til et plot til. Så, uden så meget mere udenomssnak kommer altså mine syv kampagner, jeg har lyst til at spille.

Wrecker’s Exile

Den første kampagne jeg har lyst til at køre, er inspireret af et andet blogindlæg – nemlig Olivers Refugie-tegning. Oliver har simpelthen lavet en tegning, og kastet bolden op i luften, så vi glade nørder selv kunne komme med forslag til, hvad der foregår på tegningen. Mit oplæg handler om den berygtede piratkaptajn Wrecker, som pludselig forsvandt for mange år siden. De mange handelsrejsende, der altid frygtede at se Wrecker’s Bounty komme sejlende over horisonten, jublede, da han ikke længere hærgede dem. I årene siden har et utal af skattejægere måtte tage tomhændet hjem, efter en forgæves jagt på det “gode” skib, Wrecker’s Bounty.

Fem år senere dukkede flaskepost op i en fiskers net, ud for den fredelige havneby Port Royal. I flasken er et brev, der fortæller historien om, hvad der skete med Wreckers skib: Under et pludseligt opstået uvejr gik skibet på grund, og besætningen byggede en lejr ud af de vrag, der var på øen. Med i flasken lå en kopi af skibets log.

Olivers tegning af Wrecker's Exile
Olivers tegning af Wrecker’s Exile

En af Port Royals rigmænd har hyret dig som en del af en besætning, der skal finde Wrecker’s skat, og hente Wrecker hjem. Da I kommer frem finder I uden problemer den lille lejr. Over porten er der med rød maling (?) skrevet Wrecker’s Exile, og da I får brudt porten op er det tydeligt, at der er brugt tid og kræfter på lejren…men den er tom. Måltider efterladt halvt spiste, gryder står over de for længst udbrændte bål med rådne madrester i… hvad er der sket? Hvor er Wreckers skat? …og hvor er jeres egen styrmand?

Jeg forestiller mig at kampagnen vil være en blanding af Skatteøen og Lost med et element af Roanoke-kolonien indover. Jeg har ikke sat mig ned og besluttet mig for, hvad selve mysteriet i sidste ende skal være – men det er klart, at der sker mystiske og måske endda overnaturlige ting på øen. Derfor forestiller jeg mig, at verdenen er nogenlunde sat i virkeligheden. Tænk mere Cutthroat Island end High Fantasy.

Antal Spillere: 4-5.
System: Noget regellet. Fokus skal i denne kampagne være på mysteriet – ikke på en masse regelopslag. Der er også en god chance for, at alle karakterer ikke overlever (en udfordring for mig som spilleder og for mange spillere), og derfor skal karakterskabelse være rimelig let. Jeg forestiller mig at FATE Accelerated ville være et godt system.
Længde: 4-6 sessioner – her er et klart defineret mål (find guldet og Wrecker) og et mysterium (hvad sker her på øen?)

Bourne-kampagnen

Jeg har i mange år haft en idé til en kort kampagne inspireret af Bourne-filmene: Spillernes karakterer vågner i en forladt lagerbygning, og kan ikke huske hvem de er, hvor de kommer fra eller hvordan de er endt her. Mellem dem ligger en åben sportstaske fyldt med penge. I deres rygsække har de 3-4 pas fra forskellige lande, men med deres egne billeder, kreditkort med forskellige navne. Under jakken har de hver især en pistol, og i bæltet en kniv…

jason-bourne-jason-bourne-22117733-1024-768

Denne historie er bygget mere over idéen om en gimmick, end over en fantastisk nyskabende historie. I starten af kampagnen vil der blive lagt et tomt karakterark foran hver spiller. Når spillerne normalt ville samle sine terninger sammen, vil jeg i stedet fortælle dem hvad de ruller i alt.

Efterhånden (håber jeg) vil spillerne selv begynde at få en idé om deres karakter, og vil begynde at kunne regne deres evner ud – og det tror jeg kunne være et sjovt metalag i legen, hvor spillerne begynder at forstå deres karakterer, mens karaktererne begynder at forstå dem selv. Når en spiller får sat et rigtigt tal på arket, vil jeg belønne dem med et flashback til deres gamle liv, eller en ledetråd til plottet eller hvem de er, for at fremme lysten til at gætte med.

Antal Spillere: 2. Idéen kan simpelthen ikke bære mere.
System: Noget spillerne kender. Jeg kunne forestille mig noget med dice pools som klassisk World of Darkness eller min egen underdog, som er Cortex (som bl.a. Firefly og Supernatural-rollespillene bruger).
Længde: 4 sessioner. Når først karakterarket er udfyldt, og identiteten er på plads, er det ikke så spændende at fortsætte her.

Den lange Fantasy-kampagne inspireret af to computerspil

Jeg har lyst til at spille en klassisk fantasy-kampagne, og jeg elsker Dragon Age rollespillet. Altså, pen & paper-rollespillet. Jeg har aldrig spillet mere end 8-10 timer af computerrollespillet, før jeg konsekvent går død i det. Jeg hygger mig indtil det, og så bliver det åbenbart bare for meget for mig. Jeg ved ikke hvorfor. Uanset det, så er pen 6 paper rollespillet et rigtigt fint rollespil. Det er klart inspireret af Dungeons & Dragons, men kører også med et smart stunt-system. I stedet for at rulle en tyvesidet terning ruller du tre sekssidede terninger i to forskellige farver og hver gang du ruller to ens, får du så mange stunt-point, som er på den terning i den ene farve. Disse point kan du bruge til at bryde reglerne på forskellige måder, og giver et friskt pust til den klassiske “Rul en d20’er mod et forudbestemt tal og få succes”-model.

Hvad skal kampagnen handle om? Hvor de to første kampagne-idéer er nogenlunde lukkede og “små” historier, er jeg her mere ude i en episk fortælling, som starter med jeg skal spille et intro-scenarie med hver spiller. Den ene spiller er trodlmand, i en verden hvor magi er forbudt (jeg tænker ikke at køre kampagnen i Dragon Age-verdenen) og må bruge magi for at redde et barn fra landsbyen. Da landsbyboerne finder ud af, at spilleren bruger den forbudte magi, bortvises han…

hqdefault

En anden spiller er adelig, som har et magisk arvestykke. Han går på en kostskole af en art, langt væk fra sin familie, og bliver hadet af alle. Skolen bliver angrebet af fæle banditter, som viser sig at være på jagt efter det magiske arvestykke. Efter alle andre på skolen er blevet slagtet, må den adelige flygte ud i natten…

Den tredje spiller er en selvsikker skattejæger, som er på jagt efter et gammelt smykke i en ruin, da gulvet pludselig braser sammen under ham, og han bliver fanget under jorden med monstre. Han kæmper sig vej ud, men ikke før han finder en mystisk panel, der lader ham snakke med en elver – en race, som ellers er forsvundet fra planeten. Elveren giver ham en mission, som involverer de andre spillere, og et stykke af en profeti.

Og ja – det her er de første 3-4 timer af PlayStation-spiller Wild Arms, jeg har omskrevet til en generisk Fantasy-setting. Det er en skøn historie, jeg har lyst til at gen-opleve og dele med andre – vi er ude i en historie med dæmoner, andre dimensioner og ældgamle guder og profetier…

Antal Spillere: 3
System: Dragon Age (eller det mere generiske AGE-system, hvis jeg havde en kopi af det).
Længde: Puha, den er svær. Såfremt spillerne har lyst til at løbe hele plottet igennem er vi nok ude i 30-40 sessioner. Vi snakker flere år…

Svetholm-kampagnen

Det her er en darling, jeg har haft i baghovedet i mange år. Helt tilbage fra dengang før jeg sådan rigtigt vidste hvad rollespil var for en størrelse. Kampagnen handler om helt almindelig provinsby i Danmark, Svetholm. Under overfladen sker overnaturlige ting: Kultister, porte til andre verdener, ånder og andre mareridt. Lovecraft-inspirationerne var tydelige, selvom jeg fik grundidéen før jeg vidste hvad Lovecraft var.

Idéen er at spille 7 one-shot scenarier, der hver især handler om sit eget mysterie. Alle karaktererne er elever på Svetholm Gymnasium, men de samme karakterer er ikke med i alle scenarierne – på den måde ved alle karaktererne, at der sker mystiske ting i Svetholm, men hver især har sin egen del af videnen. Jeg ser faktisk aller helst at jeg har maks. 1-2 gengangere fra scenarie til scenarie, alt efter hvor mange spillere jeg kan få med i alt. Langsomt opbygges det mystiske, og i syvende scenarie er alle karakterene gengangere fra de tidligere scenarier, og det vil være nødvendigt at bruge viden fra de første seks scenarier, for at kunne løse det sidste, store mysterium.

146960_original

Det er meget ambitiøst, og jeg ved helt ærligt ikke om jeg kan få regnestykker til at gå op. Selv hvis jeg får min vilde drøm om 30+ spillere med på legen, er der hele idéen med at skulle have spillere fra alle 6 scenarier med i sidste scenarie (og hvad med dem, som ikke blev valgt? Skal sidste scenarie køres flere gange?). Jeg kan godt se, at min store drøm? Not going to happen. Med mindre jeg på en eller anden måde får det op som en hel-con på Fastaval…vent lidt, det kunne faktisk næsten virke. Fuck, har jeg lige skrevet mig ud i at lave en hel-con et år!? Hurtigt, læs videre til næste indlæg…

Antal Spillere: 30, ideelt
System: Det ved jeg faktisk ikke. Alt kan nærmest bruges her…World of Darkness igen, måske? Måske bare bygge et system selv? Jeg ved det ikke lige…
Længde: 7 – plus/minus hvor mange gange syvende scenarie skal køres

Zombier!

Jeg har tidligere kørt et kort scenarie om en gruppe af kompetente folk (politi, militær og den slags), der bliver samlet op under zombie-apokalypsen. Deres base er et krydstogtskib, der var under ombygning da zombierne kom. Ombord på skibet er nu USAs præsident, nogle få civilister og endnu færre militær- og politi-folk. I min korte scenarie skulle spillerne tage ind i landet for at skaffe radio-udstyr fra en radiokanal (som stadig sendte, og derfor med sikkerhed havde udstyr som virkede).

Idéen kunne sagtens køres videre som kampagne, hvor der vil være ture ind på fastlandet for at få ressourcer og redde folk – men for hver person du redder, skal du forvente at det er nødvendigt med flere ressourcer. Jeg vil stille spillerne overfor svære valg, og lade dem se konsekvenserne af dem (den landsby de ikke hjalp med at redde er brændt ned, næste gang de kommer forbi).

zombie-makeup-12

Kampagnen startede i mit hoved som en blanding af Battlestar Galactica og The Walking Dead. Den kommer til at være grusom (da jeg skrev det korte scenarie skrev jeg en scene, hvor jeg tænkte til mig selv: “Hold da op, du er jo ikke helt rask.” Scenen involverede en mor og en baby. Som var zombier. Og stadig var forbundet ved navlestrengen.) og den kommer – forhåbentligt – til at gøre ondt for spillerne.

Antal Spillere: 4
System: Da jeg spillede oneshot-scenariet kørte det i Cortex. Det kunne jeg godt tænke mig igen.
Længde: Måske i omegnen af 10-15 sessioner, der kulminerer med at karaktererne finder “et sikkert sted”. Hvis lysten er der, kan man så vende tilbage og se hvad der sker, når “det sikre sted” ikke er så sikkert alligevel…

The Secret of Cats

The Secret of Cats er et købescenarie til FATE Core-rollespillet. I The Secret of Cats er alle spillerne katte, som har magiske evner. Det har alle katte, som vi allesammen godt er klar over. Når katte sidder om natten og miaver kaster de i virkeligheden beskyttende formularer på deres Byrder (altså, mennesker). Når de bærer halvdøde fugle med hjem, er det i virkeligheden ingredienser til deres beskyttende besværgelser. Katte, der sidder og stener ud i luften, er i virkeligheden på astral-færd.

134533

Der er ikke så meget mere at sige om det her. FATE er et skønt system at køre rollespil i, og jeg elsker katte. Win-win

Antal Spillere: 4
System: FATE
Længde: Det scenarie, der følger med Secret of Cats, tager nok 2 sessioner. Jeg ville gerne bygge videre på verdenen, og køre en kampagne på en 10-15 sessioner – måske endda mere, hvis spillerne er friske. Jeg kunne nemlig rigtig godt finde på at kombinere Secret of Cats med Call of Catthulhu, som er et andet katterollespil, jeg har støttet på Kickstarter.

Round-Robin

Sidste år holdt min faste Vampire-gruppe “Sommerferie”. Mellem to store plottråde holdt vi simpelthen en pause fra vores kampagne, og spillede en sommerferie-kampagne. I sommerferien skrev vi hver især et oneshot, som alle blev spillet med de samme karakterer. Vi fandt på en historie om hvorfor vi hver især havde et problem, vi ikke kunne løse selv (fordi vores karakterer ikke kunne bevæge os ind i et særligt område, eksempelvis) – og så løste de andre karakterer det problem for den sidste spillers karakter – og den sidste karakter var spilleder for det oneshot.

Det fungerede superfint, og jeg går og har mig en trang til at gøre det igen. Det behøver ikke være i Vampire; vi er nogle stykker der tidligere forsøgte at gøre nogenlunde samme leg med Shadowrun Fifth Edition, uden at det dog blev til noget. Det kunne reelt fungere i alle systemer hvor man kan samle en 3-5 spillere der har lyst til at være spilleder til et kort scenarie, men også har lyst til at være spiller.

Antal Spillere: 3-5
System: Hvad som helst – det er det fine ved hele konceptet.
Længde: Et scenarie burde ikke være mere end 1-2 sessioner, så 6-10 sessioner.

Det var mine idéer….

…og jeg vil faktisk rigtig gerne høre de syv kampagner, du har lyst til at spille. Eller høre, om der er nogle af mine, du har lyst til at lege videre med. Hvis du ender med at prøve en af mine idéer af, så vil jeg rigtig gerne høre, hvordan det er gået dig.

Derudover har jeg også en masse idéer til oneshot scenarier. Det kan være der kommer et indlæg om dem en dag.

Udgivet af

brichs

Bare en glad nørd

15 kommentarer til “7 Kampagner jeg godt kunne tænke mig at spille”

  1. Round-Robin lyder som en rigtig god måde at fordele byrden på. Det kræver bare et setup, hvor man er enig om nogle grundpræmisser, og i øvrigt ikke kan ødelægge noget for de andre.

    Jeg har faktisk altid tænkt at Spirit of the Century (a propos FATE) var perfekt til Round Robin, præcis fordi du designer et spil til den gruppe, der er med den givne dag, og så kan “din” karakter være NPC.

    Og så lyder Secrets of Cats fænomonalt morsomt, men også en lille smule fjollet.

    Like

    1. Round-Robin er en rigtig fin måde at gøre det på, og jeg har hygget mig med det tidligere. Det er klart en ting, jeg har tænkt mig at gøre igen, hvis jeg finder den rigtige gruppe til det 😀
      Jeg vil rigtig prøve Spirit of the Century en dag, hvis du er frisk på at introducere 🙂

      Like

  2. Jeg har spillet et par kampagner, hvor vi skiftedes til at være spilleder. Det var fint, men desværre synes jeg at der manglende personudvikling og det var svært at opbygge et interessant npc-galleri. I det lys synes jeg din idé er elegant, da hver spilgang netop omhandler et personligt problem.

    Like

Skriv en kommentar